Aktualnie czytasz
Prawie wszystkie sprawy urzędowe załatwisz online

Prawie wszystkie sprawy urzędowe załatwisz online

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało krótki przewodnik, w którym krok po kroku wyjaśnia jakie sprawy urzędowe i w jaki sposób można załatwić bez wychodzenia z domu.
Dodatkowo na stronie miasta w zakładce E-URZĄD znajdziesz szerszy opis wszystkich narzędzi i aplikacji.

Po pierwsze – profil zaufany

Przede wszystkim do załatwiania spraw urzędowych przez internet potrzebujemy profilu zaufanego (PZ).

„Profil zaufany to zbiór danych o nas samych. W internecie, tak jak podczas osobistej wizyty w urzędzie, musimy udowodnić, że my to my. W sieci nie wylegitymujemy się dowodem osobistym, dlatego właśnie potrzebujemy profilu zaufanego” – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Profil zaufany to nasze elektroniczne dane. Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL. Profil zaufany jest ważny 3 lata. Dlatego jeśli właśnie sobie przypomnieliście, że kiedyś go zakładaliście, sprawdźcie kiedy to było. Jeśli Wasz PZ skończył 3 lata – załóżcie nowy.

Obecnie z profilu zaufanego korzysta ponad 5,5 miliona Polaków. Warto do nich dołączyć.

Jak założyć Profil Zaufany

Sposoby są dwa. W obecnej sytuacji najlepiej to zrobić korzystając z bankowości elektronicznej. Taką możliwość dają największe polskie banki. Ich listę znajdziecie na stronie www.pz.gov.pl

Drugi sposób na założenie profilu zaufanego to wypełnienie wniosku w internecie, a później potwierdzenie swojego PZ w punkcie potwierdzającym. Takie punkty to m.in. poczty, urzędy gmin czy starostwa. Nie chcemy Was jednak narażać na ryzyko, dlatego – jeśli to możliwe – załóżcie profil przez bankowość elektroniczną. Jeśli nie macie konta, bądźcie cierpliwi – pracujemy nad rozwiązaniem, które umożliwi Wam założenie PZ bez konta w banku i wizyty w punkcie potwierdzającym.

e-Polak potrafi! jak przez internet założyć profil zaufany – obejrzyj instruktaż.

Po drugie – GOV.PL

Jeśli założyliście już profil zaufany i chcecie zacząć załatwiać online sprawy urzędowe, jest tylko jeden adres, pod który powinniście się udać – na stronę www.GOV.pl.

A jakie e-usługi (czyli sprawy urzędowe, które można załatwić przez internet) znajdziecie na GOV.PL?

Oto tylko kilka przykładów:

•         Wyślij pismo ogólne,
•         Zgłoś urodzenie dziecka,
•         Uzyskaj dowód osobisty,
•         Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK),
•         Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące,
•         Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego,
•         Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę.

Co ważne, każdy kto ma profil zaufany i wejdzie na GOV.pl może też zalogować się do konta Mój GOV (prawy górny róg strony).
To miejsce, w którym znajdziemy nie tylko wszystkie swoje dane, dostęp do e-usług, ale i… nową skrzynkę służącą do wymiany korespondencji z urzędami.

Dzięki Mój GOV, aby wysłać pismo do urzędu nie musimy wchodzić na platformę ePUAP!

© 2019 Urząd Miasta Pruszkowa. Wszelkie prawa zastrzeżone.   Polityka Prywatności 
                                                              Deklaracja dostępności

 

Przewiń do góry
Skip to content