Doskonalenie nauczycieli i pracowników w obszarach wspomagania pracy placówki
21 września br. Wydział Edukacji zorganizował szkolenie w formie zdalnej : ”Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego w publicznych i niepublicznych przedszkolach i szkołach.”
Adresatami szkolenia byli pruszkowscy dyrektorzy szkół i przedszkoli, specjaliści z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej , pracownicy JST nadzorujący szkoły i przedszkola.
Szkolenie prowadziła pani Liliana Zientecka – trenerka i autorka wielu publikacji i projektów szkoleniowych z zakresu implikacji nowego prawa oświatowego i budowania kultury skutecznego zarządzania oświatą. W październiku 2017 r. powołana została przez Ministra Edukacji Narodowej w skład Zespołu ds. opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi regulacjami i zasadami pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na:
- rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;
- wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom;
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym.
Wspomniane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wynikają w szczególności z: niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, zaburzeń zachowania lub emocji, szczególnych uzdolnień, specyficznych trudności w uczeniu się, deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych, choroby przewlekłej, sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, niepowodzeń edukacyjnych, zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi. Wymienia się także trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związane z wcześniejszym kształceniem za granicą. Oczywiście należy także wziąć pod uwagę inne potrzeby dziecka, które nie mieszczą się w wyżej wymienionych kategoriach. Spotkanie spotkało się z pozytywnym obiorem uczestników , a także pomogło w kształtowaniu postaw gotowości do pełnego wdrożenia zasad edukacji włączającej.
14 września br. odbyło się szkolenie „System Informacji Oświatowej – jak wprowadzać dane do systemu. Wprowadzanie danych przez przedszkola, szkoły i placówki oraz samorządy. SIO jako źródło danych do naliczenia subwencji oświatowej”, zorganizowane przez Wydział Edukacji dla dyrektorów oraz pracowników przedszkoli, szkół, pracowników samorządu – którzy wprowadzają dane do systemu informacji oświatowej, a także pracowników samorządu, którzy wprowadzają dane do RSPO oraz potwierdzają prawdziwość danych do subwencji wprowadzonych przez przedszkola, szkoły i placówki. Prelegentem szkolenia był pan Grzegorz Pochopień – były pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej, który w MEN był odpowiedzialny za wdrażanie nowego SIO oraz za naliczanie subwencji oświatowej dla samorządu.
Zadaniem szkolenia było dostarczenie informacji na temat skutecznego i zgodnego z prawem wykonywania zadań związanych z funkcjonowaniem Systemu Informacji Oświatowej.